|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Af John Skov Larsen Nogle gange går der politik i bilindustrien, og denne gang gik det galt for Lancia. Og bedre blev det ikke med at forsinkelser blev afløst af forhastet løsninger. Kort sagt blev fødslen af Lancia Gamma ikke nogen succes, og til trods for at man senere fik rettet op på dette ved en revideret serie 2 model var bilens skæbne forseglet. I 1970, kort tid efter at Fiat i 1969 havde overtaget Lancia fabrikken
påbegyndte man udviklingen af en ny overklasse Lancia som skulle
tage over i det markedssegment hvor Lancia Flaminia tidligere havde spillet
en rolle, men som netop nu i året 1970 var udgået af produktion. Resultatet blev at man valgte den nemmeste løsning, at overtage undervognsteknologien fra Lancia Beta, hvilket for så vidt var godt nok da denne undervogn godt kunne bære en større bil. Så efter reelt set kun 4 års udvikling stod bilen i foråret 1976 klar på den internationale biludstilling i Geneve, tilmed i en coupé version som Pininfarina i al hemmelighed sideløbende havde udviklet med en 115 mm kortere akselafstand og dermed også en mere sportslig kørestil. Selvom denne Coupé model som designmæssigt tog pusten fra enhver var udviklet uden Lancia’s vidende, blev det omgående besluttet at tilføre den Lancia programmet, således at den var klar til salg fra efteråret 1976. På den tekniske side var især motorkonstruktionen interessant
med letvægts boxermotorer, som med sine karakteristiske motorgange
og trækkraft leverede en ægte speciel køreoplevelse.
5 trins manuelt gear, forhjulstræk, Weber karburatorer og skivebremser
hele vejen rundt var med til at fuldende billedet af en velkørende
bil som allerede ved 2000 omdrejninger havde 95% af sit drejningsmoment
til rådighed. På hjemmemarkedet blev Lancia Gamma markedsført
med en 2 liters 120 HK motor og på eksportmarkederne var det den
større og stærkere 140 HK 2.5 liters motor, evt. med 4 trins
automatgear og senere med Bosch elektronisk benzinindsprøjtning.
Med en typisk tophastighed på omkring 190 km/t var Lancia Gamma
efter datidens forhold tilmed også en hurtig limousine. Internt
hos Pininfarina var det Aldo Brovarone som stod bag Coupé modellen,
der også delte den samme teknik som Berlina udgaverne. Forskellen
i præstationerne var marginale. Men i modsætning til Berlina
modellen som blev bygget på fabrikken i Torino, blev Coupé
modellen bygget hos Pininfarina selv sideløbende med Ferrari’s
400 serie. Helt færdig var Lancia Gamma dog ikke da den blev præsenteret
på biludstillingen i Geneve, og da især coupé modellen
fik en fantastisk modtagelse blev presset nu stort på Lancia for
en produktionsklar bil, men først et halvt år senere blev
de første biler præsenteret for motorjournalisterne. I sit
hastværk på at færdiggøre bilen fik man ikke
gjort sit hjemmearbejde ordentligt, så den første generation
af Lancia Gamma led under dårlig finish, rust og motorskader, alt
sammen ærgerligt da bilen ellers blev modtaget med begejstring af
både kunder og motorpresse. Selvom resultatet var en ualmindelig komfortable og velkørende bil med en interessant motorkonstruktion, og et design som betog alle udeblev de gode salgsresultater som følge af et dårligt forarbejde. Omvendt er bilen i dag ved at blive interessant som klassiker, alene de lave produktionstal gør altid en bil mere interessant, men også ud fra at bilen (til sidst) blev yderst velkonstrueret både teknisk og kvalitetsmæssigt gør den attraktiv i denne sammenhæng.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright 2009 - 2010 italienskebiler.dk. All rights reserved. | Webdesign: Alphasite |